Ga ik voor een strakke uitstraling, één met lichte kleuren en meer een natuurlijke uitstraling of toch meer die ene die ik tegenkwam in dat magazine wat me enorm aansprak? Pfff… wat een keuzes komen er kijken bij het maken van je eigen BRANDING.
Hoe vind je nou toch die huisstijl die volledig aansluit bij jouw eigen waarden en gevoel + wat daarnaast ook de juiste ideale klant aantrekt?
En dan ook nog zorgen dat ik niet om de maand wil veranderen van complete uitstraling, want dat kost je mega veel geld en tijd als je hier iedere keer mee bezig bent…
Herken je dat dat je zoooo veel keuzes hebt en eigenlijk heel veel verschillende stijlen mooi vindt, dat je niet kunt kiezen.
Daarom maak je geen keuze of als je wel een keuze hebt gemaakt, blijf je toch ergens in je achterhoofd twijfelen of het wel de JUISTE keuze is geweest.
Ondernemers hebben als grote overeenkomst dat ze zoveel ideeën hebben. Maar als je geen keuze maakt uit die ideeën, blijven het ideeën en weet je nooit of die keuze bij je past of niet.
Zo is dat net zo bij het kiezen van een passende BRANDING.
Wat past er bij jou op dit moment?
Welk gevoel wil je uitstralen?
Welke mensen wil je aantrekken met je Branding?
Welke kleuren vind je mooi
en welk lettertype past er bij je boodschap.
Allemaal vragen waar je je misschien als ondernemer in het begin over nadenkt.
Je ziet verschillende bedrijven om je heen die dit doen en je denkt dat jij dit nu
ook perfect moet hebben staan.
Maar ik ga je 1 ding zeggen als Branding & Design Expert:
Het hoeft nu nog niet perfect! Start met IETS en het ontstaat verder vanzelf…
Ik ga je hieronder een kort stappenplan geven hoe je hier wat meer grip en
structuur in krijgt:
1. Maak geen logo
Huh? Maar een goede brand heeft toch een logo? Ja en Nee.
Ik heb in mijn begintijd als ontwerper vaak startende ondernemers bij me gehad die overal een logo + beeldmerk voor wilde hebben. Voordat ze dit hadden, konden ze nog niet starten met lanceren. Ik weet hoe lang zo’n proces kan duren van het ontwikkelen van een logo en ik vind dat zeker voor ondernemers echt ZOOoo zonde van hun tijd.
Start vandaag nog met je naam in een bepaald lettertype te zetten. Hier hoef je echt geen beeldmerk bij te maken. Nu nog niet in ieder geval. Dit kan altijd nog als je dat een meerwaarde vindt en het past er goed bij.
Een beeldmerk is het icoontje of beeld wat vaak bij een naam staat in een logo, denk aan “apple” of “starbucks”. Maar als je kijkt naar de “HEMA” of “Coca Cola” zijn dit gewoon alleen letters in een speciale kleur. Heel herkenbaar en krachtig. KLM heeft een combinatie gemaakt tussen letters en een symbool.
2. Zoek (voor)beelden en plaatjes die je aanspreken
Dit is de eerste (hele waardevolle les) uit onze Branding & Design School. Je gaat aan de slag met een moodboard. Een moodboard is een verzameling van foto’s, kleuren, lettertypes en wellicht logo’s die je op dit moment aanspreken. (Bekijk hier mijn moodboard. In de BED-School krijg je hiervan een kant en klare Template om je eigen Moodboard zo in te vullen.)
Als je je ideale klant nog niet helemaal helder hebt op dit moment, kies dan nu de stijl die JOU aanspreekt.
Mocht je exact weten wie je ideale klant is, speel dan in op het gevoel van die klant.
Wat zou hem/haar aanspreken?
Schrijf 5 waarden op die jij heel belangrijk vindt in jouw business en bij die 5 waarden ga je sfeerbeelden zoeken. Waarden die ik bijvoorbeeld heel belangrijk vind in mijn business zijn:
– Relaties (team, klanten, partners etc.)
– Eerlijkheid
– Aandacht
– Kwaliteit
– Openheid en Vertrouwen
Neem hier een dag de tijd voor (of verspreid over meerdere dagen, maar niet te lang.)
Je kunt hiervoor ook het platform “Pinterest” gebruiken en mooie (gratis) foto’s kun je bijvoorbeeld vinden op www.pexels.com. Als je je moodboard alleen voor jezelf gebruikt, maakt het niet uit of je foto’s van google gebruikt. Mocht je het ook gaan gebruiken in je marketing straks, zoek dan plaatjes die je ook kunt gebruiken (check de auteursrechten).
3. Maak een Brandboard
Nadat je een moodboard hebt gemaakt wat er echt op gericht is om jezelf te inspireren en creatief aan de slag te gaan zonder grenzen, ga je nu een brandboard maken.
Een brandboard is meer concreet en een helder overzicht voor jezelf en eventueel ook voor andere mensen waarmee je samenwerkt.
Je kijkt nu eerst aandachtig naar je moodboard…
– Wat komt er overeen?
– Wat spreekt je nu het meeste aan?
– Kies uit dit moodboard 2-3 hoofdkleuren en wellicht 1 extra accentkleur,
– Kies 1 of 2 lettertype(n) voor platte teksten (bijvoorbeeld 1 BOLD en 1 licht lettertype) + wellicht een steun lettertype voor titels/quotes.
– Kijk vervolgens nog een keer naar jouw waarden en boodschap. Welke foto’s/beelden passen daar het beste bij?
– Ook kun je hier al voorbeelden maken voor Social Media kanalen bijvoorbeeld. Dit hoeft nog niet…
4. Kijk niet naar anderen
Dit kan jou namelijk zo afleiden in je proces en als je je gaat vergelijken met andere ondernemers, kan het ervoor zorgen dat je geen eigen keuze gaat maken. Ga voor de keuze die nu goed voor jou voelt en als dat is om geen logo te hebben, dan is dat ook helemaal prima.
Ga met je eigen proces aan de gang en zoek wel inspiratie op het internet in de vorm van afbeeldingen, kleuren en lettertypes die je aanspreken.
Dat doe ik ook als ik ergens mee start, ik ga eerst op zoek naar inspiratie. Ik zoek afbeeldingen bij elkaar op Pinterest, Instagram of Unsplash.com en geef daar vervolgens mijn eigen draai aan.
Vergelijk het creëren van je Brand maar met het maken van een gerecht.
Zoek eerst inspiratie in verschillende recepten, kijk waar je trek in hebt, vervolgens alle ingrediënten bij elkaar en je maakt het gerecht (met een vleugje van jezelf ;-))
5. En misschien wel de allerbelangrijkste tip:
Maak het niet te moeilijk, je zit er niet je leven lang aan vast!!
Je mag best steeds kleine aanpassingen maken in lettertypes en kleuren.
(Als je maar niet iedere week een andere uitstraling kiest, anders wordt het ook niet herkenbaar voor je doelgroep)
Je brand ontstaat zodra jij ermee aan de slag gaat. Maak vandaag nog een keuze.
En als je hierop even vastloopt, ga aan de slag met iets anders uit je business en kom er later weer op terug.
Starbucks heeft ook een hele reis van stijlen afgelegd voor hij bij deze stijl kwam. En ook nu gebruiken ze voor nieuwe producten ook steeds weer andere kleuren, maar het blijft wel herkenbaar. Soort foto’s, lettertypes en algemene uitstraling blijft hetzelfde.